Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου 2013

Τα νέα δεδομένα στο χώρο του Φαρμακείου


by 

Το έτος 2012 εγκαινίασε την έναρξη μίας σειράς σημαντικών αλλαγών στο χώρο της υγείας, που όπως ήταν φυσικό επηρέασαν και το χώρο του φαρμακείου. Εδώ και καιρό ο ρόλος του φαρμακοποιού φαίνεται πως έχει αλλάξει, ενώ ο ίδιος καλείται να αντιμετωπίσει  νέες προκλήσεις που αφορούν κυρίως τη διαμόρφωση μίας νέας νοοτροπίας, την ανακάλυψη νέων πηγών εσόδων και την εφαρμογή ενός νέου τρόπου εργασίας.
Η 4η Ημερίδα Φαρμακοποιών που διοργανώθηκε πρόσφατα με επιτυχία από το περιοδικόPHARMACY Management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, και ειδικότερα από την κα. Πόπη Χαραμή και τον κ. Ιωάννη-Ευάγγελο X. Χαραμή, παρουσίασε αναλυτικά τις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, επικεντρώθηκε στις προοπτικές που ανοίγονται για τον κλάδο των φαρμακοποιών και εστίασε στις ενέργειες που κάθε φαρμακοποιός ενδείκνυται να ακολουθήσει προκειμένου να ανταποκριθεί επιτυχώς στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην εκδήλωση, η δυναμική είσοδος των γενοσήμων, η ευρεία πώληση των ΜΗΣΥΦΑ (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα), η ανάπτυξη της αυτοθεραπείας και η συνεχής άνοδος των πωλήσεων των συμπληρωμάτων διατροφής και ιατρικών συσκευών, είναι αυτά τα οποία κυρίως επηρέασαν τη μορφή και τη λειτουργία των φαρμακείων και διαμόρφωσαν τους ακόλουθους νέους άξονες κίνησης για κάθε φαρμακοποιό:
-Εκπαίδευση: Σήμερα ο φαρμακοποιός καλείται να ανταπεξέλθει στα νέα δεδομένα όχι μόνο με το ρόλο του επιστήμονα, αλλά και του επιχειρηματία. Η μεταμόρφωση του παθητικού ασθενή σε ενεργητικό ασθενή-καταναλωτή, οι απαιτήσεις μίας διαφορετικής αναδυόμενης αγοράς και οικονομίας, καθώς και τα νέα μέτρα του ελληνικού κράτους, έχουν δημιουργήσει νέες συνθήκες που επιβάλλουν την επέκταση των γνώσεων του φαρμακοποιού και στο εμπορικό, διαχειριστικό και λογιστικό κομμάτι.
Πιο συγκεκριμένα, ο φαρμακοποιός πλέον έχει να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί όσο το δυνατόν πιο εποικοδομητικά και παραγωγικά την ανάπτυξη και άλλων κατηγοριών που έχουν σχέση με προϊόντα και υπηρεσίες (π.χ. κοσμητολογία, φυσικά προϊόντα κ.α.), την ανάγκη προσέλκυσης πελατών από τα άλλα κανάλια διανομής, την ανάγκη διαφοροποίησης σε προϊόντα, υπηρεσίες, ενέργειες προβολής και προώθησης και την πρόταση των γενοσήμων που πλέον περνάει και επισήμως στα “χέρια” του. Όλα τα παραπάνω απαιτούν επιπλέον γνώσεις από αυτόν για φάρμακα, δραστική ουσία, διατροφή, ομορφιά θέματα παθήσεων και σίγουρα γνώσεις μάρκετινγκ και νέων τεχνολογιών στην ανάπτυξη υπηρεσιών. 
-Υπηρεσίες Υγείας: Οι νέες συνθήκες που αναφέρθηκαν παραπάνω έχουν μετατρέψει το φαρμακείο σε ένα “πολυχώρο” πρωτοβάθμιας περίθαλψης στον οποίο ο φαρμακοποιός καλείται να αναλάβει περισσότερη δράση. Καθώς ο ρόλος του αναβαθμίζεται, πλέον είναι απαραίτητο να παρακολουθεί τη φαρμακευτική συμμόρφωση των ασθενών, να τηρεί και να ανανεώνει το ηλεκτρονικό ιστορικό τους, να διενεργεί προγράμματα αγωγής και προαγωγής της υγείας και να προβαίνει σε διάφορες μετρήσεις και αναλύσεις παραγόντων που επηρεάζουν τη ρευστότητα της επιχείρησης.
-Συνεργασίες: Καθώς η αγορά έχει πια αλλάξει η ενίσχυση των δεσμών συνεργασίας μεταξύ των φαρμακοποιών αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους και κάποιες φορές απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωσή τους. Στόχος των φαρμακοποιών είναι η υπερκέραση των όποιων δυσκολιών παρουσιάζονται και η δημιουργία μιας ενιαίας στρατηγικής για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους, καθώς και νομοθετικών πλαισίων που θα τους καθοδηγούν σωστά και με ασφάλεια στις νέες αρμοδιότητες και ευθύνες τους.
Η νέα εποχή καλεί το φαρμακοποιό να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στα δρώμενα της υγείας. Δεν επιβάλλει σε αυτόν να αλλάξει την εργασία του, αλλά να προσαρμοστεί στο νέο τρόπο αντιμετώπισής της με μοναδικό σκοπό τη μεγαλύτερη και καλύτερη προσφορά στον ασθενή. 
Στην προσπάθειά του αυτή και προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη του για εξειδικευμένες επιχειρηματικές γνώσεις, το περιοδικό PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) συνδιοργανώνουν τον κύκλο σεμιναρίωνPHARMACY manager με δυνατότητες εξατομικευμένων εφαρμογών στο χώρο του φαρμακείου. 
Αξίζει να αναφερθεί πως κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκαν σημαντικές ομιλίεςαπό εξαίρετους πανεπιστημιακούς εκπαιδευτικούς, επιστήμονες, επαγγελματίες υγείας και επιχειρηματίες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε και η ομιλία του Dr Alexander Natz, γενικού γραμματέα της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Φαρμάκων (EUCOPE) και υπεύθυνου διεύθυνσης του Γραφείου Βρυξελλών της Ομοσπονδιακής Ένωσης Φαρμακευτικής Βιομηχανίας, σχετικά με τα επώνυμα γενόσημα στην Ευρώπη.
Όπως ο ίδιος επισήμανε, σίγουρα η χρήση των γενοσήμων θα συμβάλλει στον περιορισμό των δημοσίων δαπανών και θα επιτρέψει σε όλους τους πολίτες να έχουν πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Ωστόσο, τόνισε πως θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην ποιότητα αυτών (επώνυμα γενόσημα) και την τήρηση όλων των απαιτούμενων ελέγχων προκειμένου να προασπίζεται η υγεία των ασθενών  και να περιορίζεται όσο το δυνατόν το φαινόμενο κυκλοφορίας πλασματικών φαρμάκων. 
Μάλιστα, ο ίδιος ανακοίνωσε πως σε μια προσπάθεια να αποτραπεί η πλαστογράφηση φαρμάκων, θα εφαρμοσθεί από το 2017 σε όλα τα φάρμακα ένας σειριακός αριθμός σε κάθε συσκευασία φαρμάκου ξεχωριστά από τον αριθμό παρτίδας. Αυτό βέβαια συνεπάγεται και τη δημιουργία μίας τεράστιας τράπεζας δεδομένων. 
Με την ευκαιρία της ομιλίας του εκτός από τη σημασία και τα οφέλη των επώνυμων γενοσήμων επεκτάθηκε γενικότερα στο χώρο της υγείας, προσθέτοντας τα ακόλουθα: 
*Το τελευταίο διάστημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή γίνονται συζητήσεις σχετικά με το κατά πόσο ωφέλιμοι είναι οι διαγωνισμοί. Θέτοντας ως παράδειγμα την Ολλανδία, ο ίδιος τόνισε πως οι διαγωνισμοί μπορούν να αποδυναμώσουν τον ανταγωνισμό, ενώ ταυτόχρονα η μείωση της αγοραίας τιμής των φαρμάκων κατά κάποιο τρόπο συνεπάγεται και μείωση της αξία της φαρμακοβιομηχανίας.
*Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο το Claw back να πραγματοποιείται αυτόματα από τις εταιρείες σε τριμηνιαία βάση.
*Όσον αφορά τα καινοτόμα φάρμακα ανέφερε πως θα υπάρχει συγκεκριμένο ποσοστό συνταγογράφησής τους από κάθε ιατρό, γεγονός που σίγουρα θα επηρεάσει τις φαρμακοβιομηχανίες. Ο ίδιος μάλιστα πρόσθεσε πως αναζητείται λύση στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί σχετικά με την είσοδο των καινοτόμων φαρμάκων στην Ελλάδα, αφού σύμφωνα με τα μέτρα που ισχύουν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται αρχικά στη λίστα των  2/3 των χωρών προτού αυτά εισαχθούν αντίστοιχα στην Ελλάδα. 
*Το γεγονός πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει σταθερό ποσοστό κέρδους στα φάρμακα σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι κάτι που θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά. 
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του δεν παρέλειψε να αναφέρει πως υπάρχουν έντονα προβληματισμοί σχετικά με τις περικοπές των δημοσίων δαπανών και το ‘κούρεμα’ στην Ελλάδα, καθώς επικρατεί η αντίληψη ότι υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες πολλές επιχειρήσεις να οδηγηθούν σε κατάρρευση και να υπάρξουν ελλείψεις φαρμάκων. Ανησυχίες όμως υπάρχουν και με τις εκπτώσεις των τιμών των φαρμάκων δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί σημείο αναφοράς για τον καθορισμό των τιμών των φαρμάκων για άλλες χώρες της Ευρώπης.
Ο ίδιος τόνισε πως αφού χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για τον έλεγχο των δημοσίων δαπανών, είναι απαραίτητο να συμβάλλουν και να συνεργαστούν όλοι οι τομείς-κλάδοι της βιομηχανίας. Ιδιαίτερη βαρύτητα όμως έδωσε στην ανάγκη αμοιβαίας κατανόησης ανάμεσα στην Ελλάδα και τους εταίρους της στο εξωτερικό σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί σε κάθε χώρα. Όπως ο ίδιος ανέφερε:
‘Μόνο εάν κατανοήσουμε την κατάσταση του άλλου θα υπάρξει πραγματική συνεργασία και θα βρεθεί ουσιαστική λύση’!
 http://www.pmjournal.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: