Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

Διχάζει η πρόταση για φάρμακα στα σούπερ μάρκετ


Της Ελένης Πετροπούλου και του Γιώργου Μανέττα
Διχάζει η πρόταση της τρόικας να απελευθερωθεί η αγορά των λεγόμενων μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) ο τζίρος στα οποία ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ. Τα σούπερ μάρκετ τάσσονται υπέρ της πρότασης και υποστηρίζουν ότι οι τιμές θα μειωθούν 20% - 25%. Αντίθετα οι φαρμακοποιοί, αλλά και οι φαρμακοβιομήχανοι, είναι κάθετα αντίθετοι και δηλώνουν ότι με την απελευθέρωση οι τιμές θα αυξηθούν έως και εννέα φορές.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Φαρμακοποιών Αττικής Ανδ. Γαλανόπουλο, πρόκειται για περίπου 500 φάρμακα, τα οποία σε τεμάχια αντιστοιχούν στο 9,5% του συνόλου των φαρμάκων που κυκλοφορούν στη χώρα μας και στο 4,5% σε αξίες. Στην πλειονότητά τους κοστίζουν έως 2 ευρώ και έχουν ετήσιο τζίρο περί τα 150-160 εκατ. ευρώ.
Όπως εξηγεί ο κ. Γαλανόπουλος, τα φάρμακα αυτά είναι διατιμημένα και έτσι οι τιμές τους παραμένουν πολύ χαμηλές, ώστε να έχουν πρόσβαση οι ασθενείς. «Η εμπειρία από χώρες που ισχύει η απελευθέρωση, όπως η Γερμανία, η Αγγλία και οι ΗΠΑ, δείχνει ότι οι τιμές όχι μόνον δεν μειώνονται αλλά είναι διπλάσιες έως και εννεαπλασίες σε σχέση με την Ελλάδα».
Αυτό συμβαίνει ακόμη και στην περίπτωση που ένα φάρμακο «μεταπηδάει» -με απόφαση της φαρμακευτικής εταιρείας που το παράγει- στη λίστα των συμπληρωμάτων διατροφής. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός πολυβιταμινούχου σιροπιού (το βινταιλίν) το οποίο ως φάρμακο πωλείτο 1,23 ευρώ και όταν «πέρασε» στα συμπληρώματα, η τιμή του εκτοξεύθηκε στα 11,20 ευρώ! Καταλήγοντας ο κ. Γαλανόπουλος υπογραμμίζει ότι πουλώντας ένα ντεπόν «ο φαρμακοποιός κερδίζει 0,14 ευρώ. Θα δουλέψει το σούπερ μάρκετ με κέρδος 0,14 ευρώ»;
Στην Ελλάδα η γνωστή παρακεταμόλη κοστίζει 0,76 ευρώ τα 30 χάπια, όταν ο Αμερικανός -όπου ισχύει η απελευθέρωση της αγοράς των ΜΗΣΥΦΑ- για την ίδια συσκευασία πληρώνει 6,32 δολάρια. Αντίστοιχα, η αλοιφή βολταρέν στην Ελλάδα κοστίζει 4,90 ευρώ, το ίδιο σκεύασμα σε Γερμανία και Αγγλία κοστίζει 9,34 ευρώ.
Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος τηρεί στάση αναμονής αναφορικά με την απελευθέρωση της αγοράς. Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Θ. Αμπατζόγλου, «υπάρχει ένα ολόκληρο πλαίσιο στην Ευρώπη που ρυθμίζει αυστηρά το θέμα με τον ίδιο αυστηρό τρόπο που ρυθμίζει όλα τα φάρμακα. Συνεπώς για καμία απελευθέρωση δεν μπορούμε να μιλήσουμε. Μετά την τοποθέτηση της κυβέρνησης δεν τίθεται θέμα».
Ελεγχος του κέρδους 
Αρνητική εμφανίζεται και η φαρμακοβιομηχανία στην απελευθέρωση της διάθεσης των ΜΗΣΥΦΑ. Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος Π. Αποστολίδης εκφράζει την αντίθεσή του στην πρόταση της τρόικας διευκρινίζοντας ωστόσο ότι ο κλάδος είναι υπέρ της απελευθέρωσης της τιμής τους με έλεγχο του κέρδους. Εκτίμησε μάλιστα ότι «ο υγιής ανταγωνισμός δεν θα επιτρέψει να ανέβουν ψηλά οι τιμές».
Σημειώνεται ότι στις 13 από τις 27 χώρες της Ε.Ε. τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα χορηγούνται από τα φαρμακεία και στις 14 και από άλλα καταστήματα, όπως σούπερ μάρκετ. Ακόμη και εκεί που διατίθενται ελεύθερα, υπάρχουν περιορισμοί, κυρίως στις θεραπευτικές κατηγορίες. Σε χώρες (εκτός Ευρώπης) όπου δεν υπάρχουν περιορισμοί, παρατηρούνται φαινόμενα πλήρους απελευθέρωσης, όπως πώληση με πιστωτικές κάρτες ή προσφορές «οικογενειακών» συσκευασιών.
Καθολικά υπέρ της πώλησης των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στα σούπερ μάρκετ δηλώνουν οι επικεφαλής των τεσσάρων μεγάλων λιανεμπορικών ομίλων της χώρας μιλώντας στην «Η». Θεωρούν ότι η απελευθέρωση της αγοράς αυτής θα ωφελήσει πρωτίστως τους καταναλωτές, καθώς θα οδηγήσει στη μείωση της τιμής των συγκεκριμένων προϊόντων κατά περίπου 20%-25%.
Δραστική μείωση τιμής
Νίκος Βερόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Αφοί Βερόπουλοι»
Ο Ν. Βερόπουλος επισημαίνει ότι η απελευθέρωση της συγκεκριμένης κατηγορίας φαρμάκων θα οδηγούσε σε δραστική μείωση της τιμής τους και επικαλείται το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος, το οποίο όσο διάστημα πωλούνταν στα ράφια των σούπερ μάρκετ η τιμή του έπεσε. Ο ίδιος τονίζει ότι η εταιρεία του, είναι έτοιμη να επενδύσει, εφόσον αρθούν οι περιορισμοί που υφίστανται σήμερα και
δοθεί η σχετική δυνατότητα στους λιανέμπορους. Υπενθυμίζει ότι η Βερόπουλος είναι η μοναδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα που λειτουργεί πρατήρια βενζίνης σε καταστήματά της και ως εκ τούτου είναι ανοιχτή στο ενδεχόμενο να εμπλουτίσει το χαρτοφυλάκιό της με νέα προϊόντα που θα καλύψουν ανάγκες των καταναλωτών.
Κερδισμένος ο καταναλωτής
Jerome Loubere, διευθύνων σύμβουλος της «Μαρινόπουλος Α.Ε. »
«Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις αναφορικά με την πώληση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στα σούπερ μάρκετ, επισημαίνουμε ότι κάθε διάταξη που συμβάλλει στην απελευθέρωση της αγοράς μάς βρίσκει απόλυτα σύμφωνους, δεδομένου ότι οδηγεί σε μειώσεις τιμών και ανακουφίζει τους καταναλωτές. Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος καταδεικνύει ότι η άρση των μονοπωλίων συμβάλλει στη διασφάλιση χαμηλότερων τιμών, σε μια εποχή που είναι αναγκαιότητα η τόνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Είμαστε πάντοτε στη διάθεση των αρμόδιων φορέων, προκειμένου να αναζητήσουμε πεδία εποικοδομητικής συνεργασίας, με απώτερο σκοπό τη θέσπιση πρακτικών και διατάξεων προς όφελος των Ελλήνων καταναλωτών».
Πτώση τιμών έως και 25%
Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της «ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ»
Είμαστε υπέρ οποιασδήποτε απελευθέρωσης που δίνει το δικαίωμα σε εταιρείες και ιδιώτες να δραστηριοποιηθούν χωρίς εμπόδια. Θεωρώ απαράδεκτο ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι προστατευμένη και εκτιμώ ότι πολλές εταιρείες θα επενδύσουν σε αυτήν με μεγάλο όφελος για τον καταναλωτή. Υπολογίζω ότι εάν απελευθερωθεί η αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων υπάρχουν περιθώρια για να πέσουν οι τιμές κατά 20%-25%. Έχουμε εξάλλου και το προηγούμενο με τις βρεφικές τροφές, όπου οι τιμές έπεσαν σε όλη την αγορά κατά 20%.
Εύκολη αγορά ανά πάσα στιγμή
Γιάννης Κυρίτσης, Chief Operating Officer της «ΑΒ Βασιλόπουλος»
Είμαστε θετικοί στην απελευθέρωση της πώλησης των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Από αυτό θα ωφεληθεί κυρίως ο καταναλωτής, καθώς οι τιμές των συγκεκριμένων προϊόντων θα πέσουν. Το πιο σημαντικό από μια τέτοια απελευθέρωση θα είναι ότι ο καταναλωτής θα μπορεί να βρει ανά πάσα στιγμή αυτά τα είδη, και δεν χρειάζεται να ψάχνει αποκλειστικά και μόνο στα φαρμακεία. Στόχος μας είναι να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες των καταναλωτών και θα επενδύσουμε σε αυτήν την κατηγορία, εφόσον μας δοθεί αυτή η ευκαιρία.

www.imerisia.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια: