Της Ελένης Δασκαλάκη
Τί θα βάλουμε φέτος στη σούβλα μας, αρνί ή κατσίκι; Είναι κάποιο από τα δυο πιο υγιεινό –ή νοστιμότερο- από το άλλο;
Το αρνί
Το αρνί είναι η πιο συνηθισμένη επιλογή για την πασχαλινή μας ψησταριά, ιδίως αν η παρέα μας είναι μεγάλη και πρέπει να έχουμε αρκετό κρέας για όλους. Ποιά όμως είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αρνιού;

• Το αρνί συνήθως είναι αρκετά λιπαρό. Γι’ αυτό καλό είναι να αφαιρέσουμε στο πιάτο μας το ορατό λίπος και να αποφύγουμε να φάμε την πέτσα.
• Το λίπος του είναι κορεσμένο και υψηλής περιεκτικότητας σε χοληστερίνη.
• Το κρέας του αρνιού είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας που εξασφαλίζουν στον οργανισμό απαραίτητα αμινοξέα.
• Το αρνί είναι μια καλή πηγή σιδήρου, φωσφόρου και βιταμινών της ομάδας Β.

Το κατσίκι

Ένα μικρό κατσικάκι είναι το κρέας που προτιμάμε τις περισσότερες φορές αν ψήσουμε το πασχαλινό μας γεύμα στο φούρνο.

• Το κατσίκι συνήθως έχει λιγότερο λίπος από το αρνί, γι’ αυτό και το κρέας του είναι πιο σκληρό.
• Όπως συμβαίνει και σο αρνί, το λίπος του κατσικιού είναι κορεσμένο και υψηλής περιεκτικότητας σε χοληστερίνη.
• Το κατσικίσιο κρέας περιέχει κι αυτό πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας αλλά σε μικρότερη ποσότητα απ’ ότι το αρνί.
• Το κατσίκι έχει περισσότερους υδατάνθρακες και ασβέστιο απ’ ότι το αρνί.
• Τα περισσότερα κατσίκια που βρίσκουμε στην αγορά είναι ελευθέρας βοσκής. Αυτό όμως δεν αλλάζει τίποτε στη σύστασή τους, απλά το κρέας τους είναι πιο σκληρό γιατί έχουν περισσότερους μύες και τρέφονται μόνο με φυσική τροφή.
Μεγάλο ζώο ή γάλακτος
Το αρνί ή το κατσίκι γάλακτος είναι η καλύτερη επιλογή για τη σούβλα, αφού είναι πιο τρυφερά και νόστιμα και ψήνονται καλύτερα. Ως γάλακτος θεωρούνται τα κατσίκια και τα αρνιά που είναι μεγαλύτερα των σαράντα ημερών και μικρότερα των 2-4 μηνών. Το κρέας των ζώων «γάλακτος» έχει χρώμα ανοιχτό κόκκινο προς ροζ, ενώ τα μεγαλύτερα ζώα έχουν πιο σκουρόχρωμη σάρκα και πιο σκληρές μυικές ίνες.

Πότε να αποφεύγουμε το αρνί και το κατσίκι
• Όταν ακολουθούμε ειδική δίαιτα για χοληστερίνη και λίπη.
• Όταν υπάρχει πρόβλημα υγείας, όπως υψηλή πίεση, χοληστερίνη ή ουρική αρθρίτιδα.
• Όταν έχουμε αυξημένο ουρικό οξύ, όπου οι πουρίνες της τροφής πρέπει να είναι πολύ μειωμένες.
• Είμαστε προσεκτικοί στην ποσότητα που θα καταναλώσουμε όταν έχει προηγηθεί αυστηρή νηστεία και δεν έχουμε πάρει σ’ αυτές τις πενήντα περίπου καθόλου ζωικές τροφές.

Ξέρετε ότι...
Όσο πιο νεαρό είναι το ζώο (αρνί ή κατσίκι) τόσο πιο πολλές πουρίνες περιέχει, οι οποίες δημιουργούν υπερέκκριση ουρικού οξέως και κατά συνέπεια εντείνουν το τυχόν προβλήματα ουρικής αρθρίτιδας.
capital.gr