Παρασκευή, 1 Φεβρουαρίου 2019

Η εποχή που οι πρώτοι οδηγοί έβαζαν βενζίνη στα φαρμακεία και άλλες ιστορίες που σήμερα μοιάζουν ανέκδοτα

Δεν ήταν πάντα γεμάτη αυτοκίνητα η Αθήνα. Δεν υπήρχε το κομφούζιο στους δρόμους. Για να ακριβολογούμε δεν υπήρχαν καν δρόμοι. Σταδιακά άρχισε να μετατρέπεται σε κάτι που θυμίζει «κόλαση».
Στο μεσοδιάστημα αυτής της μετατροπής, ωστόσο, διαδραματίστηκαν διάφορες ωραίες ιστορίες που όταν τις ακούει κάποιος σήμερα μοιάζουν με ανέκδοτο που κάνει όλη την παρέα να γελάει μέχρι δακρύων.
Για να είμαστε τίμιοι, ωστόσο, τέτοιες ιστορίες δεν αφορούν μόνο την φτωχή πλην τίμια Ελλαδίτσα. Και στο εξωτερικό -που υποτίθεται πως πάντα ήταν πιο προχωρημένοι- τα ίδια και ίσως χειρότερα γίνονταν.

Το βρετανικό όριο ταχύτητας των 3 χιλιομέτρων την ώρα

Για παράδειγμα στην Αγγλία το 1896, το όριο ταχύτητας εντός των πόλεων ήταν 3 χιλιόμετρα την ώρα και εκτός στα 6 χιλιόμετρα την ώρα. Λογικά αυτόν τον κανόνα θα τον σκαρφίστηκε κάποιος που μισούσε τα αυτοκίνητα δεδομένου πως περπατώντας πας πιο γρήγορα από αυτά τα όρια.
Αλλά δεν έφτανε μόνο αυτό.
Οι… εγκέφαλοι που έβγαζαν αυτούς τους νόμους σκέφτηκαν και κάτι άλλο. Πιο σατανικό. Μπροστά από το όχημα υπήρχε ένας πεζός που κρατούσε μια κόκκινη σημαία ο οποίος περπατούσε (τι λέγαμε πριν; ) μπροστά από το όχημα και όταν έβλεπε πεζούς κουνούσε τη σημαία του για να προειδοποιήσει τους πεζούς πως έρχεται το αυτοκίνητο και πως θα πρέπει να είναι προσεκτικοί! Θυμίζει λίγο το ανέκδοτο με τις δύο χελώνες που τράκαραν αλλά δεν μπορούσαν να περιγράψουν τις συνθήκες του ατυχήματος διότι «έγιναν όλα τόσο γρήγορα». Ας είναι…
Το θέμα μας είναι άλλο.

Εκείνη την εποχή στη Βρετανία, λοιπόν, είχαν θεσπιστεί αυτά τα όρια ταχύτητας. Ο πρώτος που την «πάτησε» ήταν ο  έμπορος και κατασκευαστής ατμοκίνητων οχημάτων Γουόλτερ Άρνολντ ο οποίος κινούνταν στην περιοχή του Πάντοκ Γουντ στο Κεντ με την εξωφρενική ταχύτητα των 12 χιλιομέτρων την ώρα! Σα να μην έφτανε αυτό, μάλιστα, ο ασυνείδητος οδηγός δεν είχε και σημαιοφόρο για να ειδοποιεί τους πεζούς.
Η δράση του Άρνολντ, ωστόσο, σταμάτησε όταν το είδε ένας ευσυνείδητος αστυνομικός ο οποίος δεν δίστασε να τον καταδιώξει με το ποδήλατό του σε μια απόσταση 5 χιλιομέτρων μέχρι να τον σταματήσει. Τελικά, ο Άρνολντ κατηγορήθηκε για παράβαση του ορίου ταχύτητας και πλήρωσε πρόστιμο 1 σελίνι (περίπου 5 λίρες σήμερα).

Βάζοντας βενζίνη από τα φαρμακεία

Με τον παραπάνω τρόπο ο… αδίστακτος Γουόλτερ Άρνολντ έγινε, τον Ιανουάριο του 1896, ο πρώτος οδηγός στην ιστορία που δέχθηκε κλήση για υπερβολική ταχύτητα.
Σε ότι αφορά την Ελλάδα, το πρώτο αυτοκίνητο έφτασε εδώ ένα χρόνο μετά από εκείνη την ιστορική κλήση που «έφαγε» ο Άρνολντ. Το 1897, λοιπόν, φτάνει στην Αθήνα ένα
«Γκάρντνερ» 14 θέσεων που δεν περνούσε απαρατήρητο. Όχι από την ομορφιά ή από το σπάνιο θέαμα αλλά από τον απίστευτο θόρυβο που έκανε. Λειτουργούσε σαν… ταξί και κάπως έτσι, ξεκίνησαν και οι πρώτες κόντρες με τους αμαξάδες για το ποιος θα έπαιρνε τον πελάτη. Ας το κρατήσουμε αυτό με τους αμαξάδες και ας δούμε και μερικές ακόμα περίεργες ιστορίες από εκείνη την εποχή.
Αυτό ήταν το πρώτο τροχήλατο όχημα. Το πρώτο αυτοκίνητο ήταν ένα «Peugeot» με μονοκύλινδρο κινητήρα δύο ίππων! Ο ιδιοκτήτης του το έφερε στην πρωτεύουσα, έκανε το κομμάτι του, «πούλησε μούρη», άλλα μετά από τρεις εβδομάδες αναγκάστηκε να το παρατήσει. Ο λόγος είναι εξαιρετικά απλός: Καλά το έφερε, αλλά την βλάβη ποιος την φτιάχνει; Ούτε ο ίδιος ήξερε αλλά ούτε και συνεργεία υπήρχαν τότε. Έτσι το όχημα πέρασε στην αχρηστία, τόσο γρήγορα και τόσο άδοξα.
Το 1899, ένας Αθηναίος, ο Κώστας Χρηστομάνος, έφερε στην Αθήνα ένα ακόμα αυτοκίνητο. Εντυπωσιακό. Συγκέντρωνε πάνω του όλα τα βλέμματα. Ωραιότατο αλλά με ένα μικρό θεματάκι. Δεν σταματούσε εύκολα με αποτέλεσμα κάποιες φορές οι επιβάτες να αναγκάζονται να πηδήξουν εν κινήσει. Ε, και κάποια στιγμή ο Χρηστομάνος κατάφερνε να το σταματήσει.
Είναι η εποχή που οι Αθηναίοι αγοράζουν βενζίνη από τα φαρμακεία! Βενζινάδικα δεν υπήρχαν και τα φαρμακεία πωλούσαν τη βενζίνη σαν καθαριστικό, οπότε οι λιγοστοί ιδιοκτήτες οχημάτων βολεύονταν!
Από το 1900 και έπειτα τα αυτοκίνητα άρχισαν να έρχονται με μεγαλύτερη συχνότητα στην Αθήνα για να φτάσουν το 1907 να κυκλοφορούν επτά, με αποτέλεσμα να προκληθεί και το πρώτο τροχαίο το οποίο, μάλιστα, ήταν και θανατηφόρο!
Κανόνες, βέβαια, άργησαν να μπουν (για την Ελλάδα μιλάμε, άλλωστε). Είναι ενδεικτικό ως οι πρώτες εξετάσεις για απόκτηση άδειας οδήγησης έγιναν μόλις στις 13 Μαρτίου 1935. Οι αρμόδιοι… αναγκάστηκαν να κάνουν κάτι τέτοιο διότι το κακό στην Αθήνα είχε παραγίνει και μόνο το 1934 είχαν προκληθεί 7.000 τροχαία με αρκετούς νεκρούς!

https://www.newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: